Talentcard®
Overzicht profielen
Talentcard van Ronald Giesel

Ronald Giesel

Personalia

Leeftijd
72 jaar

Portfolio

Rijbewijs en talenkennis

Talen (spreken)
  • Engels
  • Nederlands
  • Duits
  • Frans
Talen (schrijven)
  • Engels
  • Nederlands
  • Duits
  • Frans
Rijbewijs
  • B - Personenauto

Dit ben ik

Mijn dromen en ambities

In het zéér korte:
Profiel:
- HBO+ (VWO, PriceWaterhouseCoopers, Erasmus: Propaedeuse).
- Sinds 1974 zeer brede ervaring in zowel bedrijfs- als projectadministratieve cq.-matige omgevingen (Bancair, Verzekering, Industriëel, Retail, Overheid) / meer dan 10 jaar hands-on jaar- en regelgeving- (Bancair, IFRS, HGB/GoB, (US)GAAPs) rapportage / meer dan 10 jaar hands-on ervaring in financiëel procesmanagement (AO / IC). Hierbij ook regelmatig coachend en sturend in geweest.
- Talen: Nederlands, Engels, Duits, Frans.
- Persoonlijke competenties: Pro-actief, analytisch, sterk communicatief, hands-on, doorzetter, haler van beoogde doelen, onder tijdsdruk kunnen werken, kennis overdrager, géén “9 tot 5”-mentaliteit.
- IT en administratief gerichte project ervaring: IT conversies, ChangeManagement (KasBank, Robeco, De Telegraaf, Bandridge BV, Mexx, Garmin, Felua Groep, Burg Industries, Odfjell SE, Analytical Control BV, ABN Amro).
- IT pakketten en omgevingen, hands-on en/of topdown: Excel, Word, Powerpoint, Exact, AS/400, Oracle, SAP, FIS, PeopleSoft, Afas (speciaal salarispakket), Agresso, Navision (Garmin Nederland), Microsoft Linc (Garmin Nederland).
- Implementatie/transitieERP (Microsoft Dynamics – Mexx-, SAP – Odfjell, Media ERP – De Telegraaf, IFS – topdown scheepsbouw).
- Snel opnemen van op het werk gerichte software; makkelijk automatiseringstoegankelijk en kennis opnemend.
- MicroSoft gebruiker op bedrijfs financiëel niveau..

Finance achtergrond:
- Volledige verantwoording dragend bij zowel (in het verleden) vaste functies en (nabije verleden) Interim opdrachten (Controller, administrateur, hoofd financiële zaken, controle leider PWC, zowel inter- als nationale bedrijven – industriëel, bouw, bancair, retail, zorg, overheid).
- Bank ervaring bij (bijvoorbeeld) KasBank: dagelijkse balanscijfers / maandelijkse rapportage / jaarrekening / DNB rapportage / medewerkers: 13 / Afdelingsefficiëntie aanbrengen als opdracht.
- Regelgeving: SOx, IFRS, Dutch GAAP, HGB/GoB, US GAAP, VAT, DNB (w.o. topdown: FINREP, Basel iii).
- ChangeManagement (zowel persoons- als procesgericht, efficiëncy en time management) met relatiewerking naar management en medewerkers.
- Processen middels (beschrijvend en uitvoerend) AO en IC.
- Externe rapportage: CBS.






Uitgebreid:
Voor digitaal leesgemak en extra informatie: Linkedin URL http://www.linkedin.com/in/ronaldgiesel
Referenties:
1. Michael Page Interim, getuigschrift afgegeven door de heer P. Rietvelt, Algemeen Directeur Europa;
2. Odfjell Terminals Rotterdam, vermeld in Linkedin URL, afgegeven door mevrouw J. de Rijk-Buuron, Groeps Controller Odfjell Nederland;
3. Miss Etam, vermeld in Linkedin URL, afgegeven door de heer M. Kloosterman, Controller.

Werk: productiviteit en vaardigheid
Door combinatie van flexibiliteit en praktijkervaring snel inzetbaar. Gewend om onder tijdsdruk te werken. Groot absorptie- en aanpassingsvermogen. Geen 9 tot 5 mentaliteit.

Opleidingen, cursussen en trainingen
VWO
PWC / Dijker&Doornbos, audit, assistent accountant, duur: 5 jaar
Propeadeuse Economie, Erasmus Universiteit Rotterdam (avondstudie)
Middle-Management (Boertien & Partners)
Cursus Kwaliteits- en Communicatiemanagement (TH Eindhoven i.s.m. Bureau DOOR), duur: 5 jaar, theorie+praktijk
HEAO IM(avondstudie, talenwenscombinatie uiteindelijk niet leverbaar door hogeschool, gestopt)
Elsevier Talen
Talenkennis
Nederlands : moedertaal Duits : goed Spaans : redelijk
Engels : goed Frans : redelijk
Automatisering: hands-on en topdown kennis en praktijk-/implementatievaardigheid
Excel, Word, Powerpoint, Exact, AS/400, Oracle, SAP, FIS, PeopleSoft, Afas (speciaal salarispakket), Agresso, Navision, Microsoft Linc (beide laatste bij Garmin Nederland/UK en USA).
Implementatie ERP (Microsoft Dynamics – Mexx-, SAP – Odfjell, Media ERP – De Telegraaf, IFS – topdown scheepsbouw). Bewezen snelle absorptie en inzetbaarheid bij bedrijfs “eigen” softwarepakketten.

Functioneel: kennis en praktijkvaardigheid
Reporting: Annual-, month- and quarterly, Bank and DNB reporting (Achmea, KasBank/Financiële Verantwoording), Balance Business Scorecard (Achmea), Employee Benefits (Transavia), Industrial, Retail and Government.

Regulations: IFRSs, US GAAP and European GAAPs, Bank and DNB (EBA, FINREP), SOx (ABN Amro, annual statement, Asset Management), VAT. Differences between IFRS and HGB/GoB, US GAAP (e.g. revenue recognition, use of disclosures).

Analyzing: annual statements, audit activities (including AO and IC), consolidation, reconciliation, stock (industrial and retail).

Accounting and Financial: AO / IC (Robeco, Bank de Suez, Mexx), salary-/industrial-/construction-/project-/bank-/cost-/work-in-progress accounting, AR and AP; SSC, SEPA, Prince 2, KYC, merger and Joint Venture (Odfjell SE).

Bedrijfsbreed: Change Management (processen en beschrijvingen, upgraden), SSC (idem), optimize management info (alle van toepassing bij Garmin, Mexx, Transavia, Bandridge, De Telegraaf).
AO (Admin Organization) and IC (Internal Control) (Garmin, Transavia, Bandridge, Felua Groep, PWC – audit).

Persoonlijkheid
Flexibel, open, analytisch, sterk communicatief, innovatief, oplossingsgericht denkend, kennis overdragend, pragmaticus, humor, onder tijdsdruk werker, doorzetter, hands on.

Januari 2010 t/m Heden Des Avalon BV
Zelfstandig gevestigd ondernemer en interim manager

Als zelfstandig gevestigd ondernemer voer ik interim opdrachten uit op het gebied van financiële bedrijfsfinanciën en nationale/internationale financiële regelgevingen (IFRS, GAAP, SOX, VAT, SEPA, subsidies ten behoeve van Bedrijfsleven, banken, overheid). Speciaal aandachtspunt is het gebied van regelgevingen waarbij met zelfkennisverrijking de laatste ontwikkelingen bijgehouden worden.
Van toepassing zijnde functies binnen het gebied van de interim opdrachten: Financiëel Controller, assistent Financiëel Controller, Hoofd Administratie, Financiëel Manager, Project Controller, rapportage specialist.


Uitgevoerde opdrachten:

16 Oktober 2013 – 05 December 2013 Odfjell Terminals Rotterdam B.V.
General Accountant SAP Conversie / Hoofd Financiële Administratie: chemical, conversie IT systemen, tijdsdruk, organisatiebreed, peoplemanagement, doorzettingsvermogen.

Met positief resultaat vlot trekken van een reeds eerder uitgestelde conversie Agresso / SAP in de purchase module.
Tijdens dit traject het voortouw genomen om grensoverschrijdend binnen de Odfjell organisatie te werken om de neuzen van diverse afdelingen ( zoals Inkoop, Onderhoud en Engineering) dezelfde richting te laten wijzen en mede daardoor de beoogde doelen te halen.
Hierbij coördinerend gewerkt binnen de financiële organisatie, specifiek op de vlakken waar projecten, orders, inkomende fakturering en het hoofd administratiewerk elkaar raken. Speciaal de projecten bleken van doorslaggevend belang.

Naast deze succesvolle conversie diverse nog door de organisatie op te pakken financiëel administratieve onderwerpen – pensioenen, VAT over meerdere voorafgaande jaren strekkend – opgepakt en uitgevoerd.
Doorzettingsvermogen, problemen bij de bron durven oppakken, communicatief vermogen en people management, dáár ging ’t om.

Odfjell Terminals Rotterdam BV, waarvan het moederbedrijf in Noorwegen aan de beurs genoteerd staat, is werkzaam in de opslag van chemicaliën en gevestigd in Rotterdam Botlek.


24 Juni 2013 – 01 Oktober 2013 Garmin Nederland BV
Financial Manager a.i. resulterend in mede Financial Controller (hands-on): retail, probleemoplossend, AO/IC, jaarrekeningen.

Financial accounting, werk en proces beschrijvingen ( AO and IC ), Dutch GAAP, US GAAP, SOx, VAT, HR en MIS.
Het ERP pakket Microsoft / Navision toegankelijker gemaakt qua processing.

Kritische processen hands-on aangepakt, opgelost en “embedded” in de (financiële) bedrijfsvoering: voorraden, sales, AR en salarisadministratie plus het proces van de eerste externe audit 2012 / 2011+2010 (Garmin Nederland BV gestart in Oktober 2010).
De nieuwe Financiëel Manager pakt de “follow up” op.

Naast de standaard maand- en 2e kwartaalrapportage 2013 (USA, US GAAP en Dutch GAAP), de uitgestelde externe audit 2012 / 2011+2010 opgepakt. Half jaar consolidatie package US GAAP (incl.SEC).

Voor Garmin Nederland BV was dit de eerste ervaring met de vraagstellingen van een externe auditor en de vereisten gesteld door nationale en internationale autoriteiten. In de context dat dit een sterk marketing en sales gedreven onderneming is waarin “finance” van minder belang is en daardoor de overall finance kennis vrijwel ontbreekt, de General Manager / CEO geïnformeerd en bijgepraat over deze onderwerpen en kennis; ook AO en IC “embedded” ondertussen 2012 en 2011 geschoond en op een hoger niveau gebracht in verband met externe auditors vereisten en doelstellingen.

Kosten besparing op diverse niveaus: belastingen, actuele auditors honorarium én: (met inachtneming van bepaalde vereisten) in 2014 zal de “audit” een “review" worden: minder auditors kosten in de toekomst.

Dagelijkse interne contacten met Engeland en de USA via email, telefoon en/of conference calls ( gebruik: Microsoft Linc ).
Nederlands en Engels.
Externe contacten: externe accountant (E&Y), vennootschapsbelasting en salarissen (KPMG), Belastingkantoor, etc. .

Systeem: Microsoft Navision en excel.

Garmin Nederland BV gevestigd in Eemnes is onderdeel van Garmin USA en is in Nederland onderdeel van een groep met Garmin BV te Amsterdam als aandeelhouder.
De activiteiten van Garmin Nederland BV , met zetel in Eemnes, bestaan primair uit het op de markt brengen en distributeren van hoog gekwalificeerde GPS produkten voor de auto, maritieme, outdoor en fitness industrie in Nederland.


April 2013 – 15 Juni 2013 Mexx Europe BV
Voorraad Administrateur en Controller: retail, conversie IT systemen, tijdsdruk.

Mexx Europe BV is bezig met een IT conversie van oude systemen naar Microsoft Dynamics AX met bijbehorende hulpsystemen.

Omdat dit project reeds vertraagd is, huurde Mexx mij in voor 3 onderwerpen: 1. Vergelijken van het oude en het nieuwe systeem om onvolkomenheden binnen de procesgang op te sporen; 2. Testen van dataverwerking; 3. Opschonen van achterstanden in de administratieve verwerking van fysieke voorraadmutaties, rekening houdend met individuele Europese landregelgeving (Duitsland, Scandinavië, België).

Een on-hand Interim job met bijbehorende deadlines, gebruikmakend van flow charts, ERP systemen en Microsoft Dynamics AX, het nieuwe te implementeren retail IT systeem.

Mexx Europe BV – voor 81,25% in bezit van The Gores Group en voor 18,75% in bezit van Liz Claiborne – gevestigd in Voorschoten en Amsterdam is een wereldwijd opererend retail bedrijf.

Nov 2012 – Jan 2013 DylanGroup/Oud-Beijerland
Financial Controller: industriëel/handel, internationaal, tijdsdruk, jaarrekeningen, regelgevingen, consolidation.
Selectie op basis van praktijkgerichte 5 jarige accountancy jaarrekening ervaring bij 1 van de voorlopers van PWC.

Met deadlines werkend, zelfstandig samenstellen van een zestal jaarrekeningen 2010 en 2011; voorbereiden drietal jaarrekeningen 2012; inclusief bespreking met de controlerende accountant en voorbereiden aandeelhoudersvergaderingen.
Opstellen specificaties en aansluitingen, consolidatie, Engels is rapportagetaal.
In diverse GAAPs (Duits, Oostenrijks, Spaans, Frans) vermelde cijfers van internationale dochterbedrijven vertalen naar de leidende Dutch GAAP.

DylanGroup te Oud-Beijerland is – naast technische ondersteuning - voornamelijk een internationaal opererend industrieel handelsbedrijf in stalen pijpen, flenzen en anderszins. De activiteiten worden centraal gevoerd vanuit het hoofdkantoor in Oud-Beijerland met daarnaast dochterondernemingen in diverse landen in Europa, het Verre Oosten en het Midden Oosten.




Aug. 2011 – April 2012 Odfjell Terminals BV
Assistent controller: chemisch, internationaal, consolidation, kostenbesparend €150k en tijdverkortend.
Selectie op basis van IFRS kennis en benodigde financiëel administratieve helicopterview.

Een 10 jaar terugvoerende financiële file opzetten, ontbrekende jaarrekeningen van afgelopen 2

Wat breng ik mee?

Mijn huidige situatie

Sector(en):
  • Algemeen
Carrièreniveau:
  • Ervaren
Beschikbaar vanaf:
  • Per direct

Meer over mij

Werkgebied

  • Rotterdam 50km
Talentcard®